מגמת ההפרטה בישראל הפכה לאחרונה להיות סיסמת ההבראה הכלכלית לכאורה ולפיכך בעלי ההון והמעסיקים פועלים להפרטה של כל דבר שזז.
הסכנה הגדולה טמונה באווירת ההפרטה הגורפת הרו?ו?חת בשנים האחרונות בקרב בעלי ההון והמעסיקים במדינת ישראל. לטענתם - השירותים הציבוריים בכלל הינם יקרים מידי, בזבזניים, והעובד בשירות הציבורי עולה למדינה הרבה יותר משירותים הנרכשים מהמגזר הפרטי.
מסתבר שרוח ה"ליבראליזם" הקיצוני שפשטה לאחרונה בציבור הישראלי מעוורת את עיני המעסיקים ומונעת מהם להבין שמגמת ההפרטה הגורפת תפגע לא רק בעובדים, אלא גם תערער ותפורר את המ?רקם העדין של הכלכלה והחברה בכלל.
היום כבר ברור שמגמת ההפרטה הכללית הסוחפת, יחד עם שיטות כגון "רכישת שירותי חוץ" ו"עובדי קבלן", ריבוי העסקה ע"י חוזים וגזירות הניתכות על העובדים בישראל אחת למספר חודשים, מטרתן אחת:
חיסול הדרגתי של השירות הציבורי כולו, על ידי העברתו רובו ככולו למ?ג?זר הפרטי.
האמצעים שנוקטים המעסיקים להגשמת החיסול הזה, ברורים אף הם:
? יפוטרו בהדרגה כל העובדים בשירות הציבורי, כשבמקומם יירכשו השירותים הללו מהמ?גזר הפרטי, אם כ"שירו?תי-חוץ" ואם כעובדי "חברת כוח אדם";
? ביטול חוק הסכמים קיבוציים, המהו?וה את הבסיס החוקי המחייב את המעסיקים לדון עם נציגי העובדים על שינויים בתנאי השכר והעבודה;
? ביטול זכות השביתה שהייתה ותהיה האמצעי היחיד של העובד להיאבק על זכויותיו;
? ביטול בית הדין לעבודה, המהו?וה היום מ?ג?ן אחרון לעובד להבטחת זכויותיו האלמנטאריות.
האמת היא, שגם אם השירות הציבורי יקר יותר מהשירות המקביל של המ?ג?זר הפרטי, חיסולו של השירות הציבורי יביא להידרדרות כלכלית שבסופה יוברר כי ש??כרו של המ?ש?ק י?צ?א ב??ה?פ?ס?דו?, ומי שייפגע מכך בעיקר יהיה דווקא המגזר הפרטי היצרני.
בעולם כולו ידוע וברור שאין תחליף לשירות ציבורי מו?ב?נ?ה שמאחוריו מסורת של התמחות מקצועית ארוכה, ממנה נובעת "גאוות יחידה" המביאה למוטיבציה גבוהה, לנאמנות וה?זדהו?ת מוחלטת עם הא?ר?גו?ן נותן השירות.
במיוחד כשמדובר בשירותים חיוניים ורגישים כגון - קרקעות המדינה, שירותי בריאות ורווחה, שירותי הביטחון למיניהם - אין תחליף לשירות ציבורי איכותי מגובש הניתן שלא למטרות רווח, המוכן תמיד לעשות מעל ומעבר לחישובים הכלכליים, לעומת שירות פרטי מפו?ר?ר שאיננו יכול לעשות מה שאיננו משתלם כלכלית.
מוטב לזכור, לשנן ולעולם לא לשכוח:
האימפריה הרומית האדירה התמוטטה ברגע שהצבא הרומאי המסו?ר הוחלף ב"שירותי חוץ" של שכירי חרב שלא היו בני רומא.
הניסיון ההיסטורי הראה כי דווקא כלכלה של מדינה דמוקרטית, זו הנשענת על יוזמה פרטית ושו?ק תחרותי, תוכל להמריא ולהבריא רק אם תישען על שירות ציבורי איכותי אמין ונאמן שתפוקתו הולכת ו?ג?ד?ל?ה.
עם זאת, יש לבדוק באורח יסודי ומבוקר - מהם השירותים הציבוריים אותם כדאי וצריך להפריט, אולם רק לאחר שנבדקו ונשקלו ההשלכות הת?פקודיות, הכלכליות והציבוריות של הפרטה כזו, ובתנאי ברור - שיובטח ע"י הסכמים קיבוציים בין נציגי המעסיקים לנציגי העובדים, שזכויות העובדים יובטחו ולא ייפגעו עקב ההפרטה.
רצוי ששיקול הדעת וקבלת ההחלטה על כל הפרטה יינתנו בידי גוף מקצועי - מועצה פריטטית להפרטה, שתהיה מורכבת מנציגי המעסיקים, נציגי ההסתדרות, נציגים של האיגוד המקצועי ושל ועד העובדים, יחד עם יועצים מקצועיים בתחום. מועצה זו תשקול ותחליט האם כדאי וצריך להפריט שירות ציבורי כלשהו ובאיזה תנאים. ?
הסכנה הגדולה טמונה באווירת ההפרטה הגורפת הרו?ו?חת בשנים האחרונות בקרב בעלי ההון והמעסיקים במדינת ישראל. לטענתם - השירותים הציבוריים בכלל הינם יקרים מידי, בזבזניים, והעובד בשירות הציבורי עולה למדינה הרבה יותר משירותים הנרכשים מהמגזר הפרטי.
מסתבר שרוח ה"ליבראליזם" הקיצוני שפשטה לאחרונה בציבור הישראלי מעוורת את עיני המעסיקים ומונעת מהם להבין שמגמת ההפרטה הגורפת תפגע לא רק בעובדים, אלא גם תערער ותפורר את המ?רקם העדין של הכלכלה והחברה בכלל.
היום כבר ברור שמגמת ההפרטה הכללית הסוחפת, יחד עם שיטות כגון "רכישת שירותי חוץ" ו"עובדי קבלן", ריבוי העסקה ע"י חוזים וגזירות הניתכות על העובדים בישראל אחת למספר חודשים, מטרתן אחת:
חיסול הדרגתי של השירות הציבורי כולו, על ידי העברתו רובו ככולו למ?ג?זר הפרטי.
האמצעים שנוקטים המעסיקים להגשמת החיסול הזה, ברורים אף הם:
? יפוטרו בהדרגה כל העובדים בשירות הציבורי, כשבמקומם יירכשו השירותים הללו מהמ?גזר הפרטי, אם כ"שירו?תי-חוץ" ואם כעובדי "חברת כוח אדם";
? ביטול חוק הסכמים קיבוציים, המהו?וה את הבסיס החוקי המחייב את המעסיקים לדון עם נציגי העובדים על שינויים בתנאי השכר והעבודה;
? ביטול זכות השביתה שהייתה ותהיה האמצעי היחיד של העובד להיאבק על זכויותיו;
? ביטול בית הדין לעבודה, המהו?וה היום מ?ג?ן אחרון לעובד להבטחת זכויותיו האלמנטאריות.
האמת היא, שגם אם השירות הציבורי יקר יותר מהשירות המקביל של המ?ג?זר הפרטי, חיסולו של השירות הציבורי יביא להידרדרות כלכלית שבסופה יוברר כי ש??כרו של המ?ש?ק י?צ?א ב??ה?פ?ס?דו?, ומי שייפגע מכך בעיקר יהיה דווקא המגזר הפרטי היצרני.
בעולם כולו ידוע וברור שאין תחליף לשירות ציבורי מו?ב?נ?ה שמאחוריו מסורת של התמחות מקצועית ארוכה, ממנה נובעת "גאוות יחידה" המביאה למוטיבציה גבוהה, לנאמנות וה?זדהו?ת מוחלטת עם הא?ר?גו?ן נותן השירות.
במיוחד כשמדובר בשירותים חיוניים ורגישים כגון - קרקעות המדינה, שירותי בריאות ורווחה, שירותי הביטחון למיניהם - אין תחליף לשירות ציבורי איכותי מגובש הניתן שלא למטרות רווח, המוכן תמיד לעשות מעל ומעבר לחישובים הכלכליים, לעומת שירות פרטי מפו?ר?ר שאיננו יכול לעשות מה שאיננו משתלם כלכלית.
מוטב לזכור, לשנן ולעולם לא לשכוח:
האימפריה הרומית האדירה התמוטטה ברגע שהצבא הרומאי המסו?ר הוחלף ב"שירותי חוץ" של שכירי חרב שלא היו בני רומא.
הניסיון ההיסטורי הראה כי דווקא כלכלה של מדינה דמוקרטית, זו הנשענת על יוזמה פרטית ושו?ק תחרותי, תוכל להמריא ולהבריא רק אם תישען על שירות ציבורי איכותי אמין ונאמן שתפוקתו הולכת ו?ג?ד?ל?ה.
עם זאת, יש לבדוק באורח יסודי ומבוקר - מהם השירותים הציבוריים אותם כדאי וצריך להפריט, אולם רק לאחר שנבדקו ונשקלו ההשלכות הת?פקודיות, הכלכליות והציבוריות של הפרטה כזו, ובתנאי ברור - שיובטח ע"י הסכמים קיבוציים בין נציגי המעסיקים לנציגי העובדים, שזכויות העובדים יובטחו ולא ייפגעו עקב ההפרטה.
רצוי ששיקול הדעת וקבלת ההחלטה על כל הפרטה יינתנו בידי גוף מקצועי - מועצה פריטטית להפרטה, שתהיה מורכבת מנציגי המעסיקים, נציגי ההסתדרות, נציגים של האיגוד המקצועי ושל ועד העובדים, יחד עם יועצים מקצועיים בתחום. מועצה זו תשקול ותחליט האם כדאי וצריך להפריט שירות ציבורי כלשהו ובאיזה תנאים. ?
זאב בן-יוסף הוא יו"ר הסתדרות האקדמאים במרחב ירושלים, עורך פרסומים, סופר ומשורר.